Ruokavaliosta

Olen yrittänyt selvittää, miten ruokavaliolla voisi tukea hedelmällisyyttä.
Itse olen syönyt B- ja D-vitamiinia, marjoja ja sitrushedelmiä sekä kalaöljykapseleita. En aloittanut vielä mitään raskausvitamiinilisää, mutta tuo foolihapon saanti mietityttää. Terveyskirjastosta luin artikkelin, jonka mukaan raskaana oleville ei suositella foolihappovalmisteita, vaan ruokavaliosta saatavaa folaattia.
"Raskautta suunnitteleville naisille suositellaan Suomessa runsaasti folaatteja sisältävää ruokavaliota, mutta ei foolihappoa sisältävien erityisvalmisteiden käyttöä."
"Folaatteja saadaan täysjyväviljasta ja tuoreista kasviksista ja hedelmistä yhdessä monien muiden hyödylliseksi havaittujen ravintoaineiden kanssa."
Artikkeli löytyy: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00043
Toisessa artikkelissa sanotaan, että: "Kaikille raskautta suunnitteleville ja odottaville äideille suositellaan 0.4 mg:n foolihappolääkitystä. Lääkitys pitäisi aloittaa 1–3 kk ennen raskautta."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01135.
Vähän ristiriitaista tietoa. Lääkäri ei meille puhunut minkään vitamiinien ja lisäravinteiden syömisestä.

Itse jätin kahvin juomisen kokonaan, koska se käsittääkseni lukeutuu niihin aineisiin, josta ei ole ainakaan hyötyä (jos on haittaakaan?). Samoin kuin alkoholin.
Kahvi erityisesti on pistänyt mahan huonoon kuntoon jo pitemmän aikaa ja sen käyttöä olen vähentänyt jo aiemmin, joten oli hyvä syy nyt jättää se kokonaan. Viiniä sen sijaan olisi tehnyt pari kertaa mieli siemailla, kun alkaa hermostuttaa tämä odottaminen, mutta yhtenä iltana kokeilin ja ei sitä tehnyt kuitenkaan mieli enempää kuin pari kulausta...
Kuulin siis, että punaviinistä voisi olla jotakin hyötyä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Meidän matka

Kun ei niin ei

Radiohiljaisuus ja mitä tähän asti on tapahtunut